torstai 19. marraskuuta 2015

Elämä on kilpailua

Tulin tuossa miettineeks, että elämä on oikeesti yhtä kilpailua. Kilpaillaan kumpi saa paremmat arvosanat kokeesta. Kilpaillaan kumman auto on nopeampi. Kilpaillaan kumpi on ensin ylittäny jonkun tietyn maaliviivan. Jokaisesta asiasta kilpaillaan. 

Se, mikä mua ehkä eniten ärsyttää tässä on tää lasten kasvatus juttu. Neuvolassa painottaavat, että jokainen lapsi kehittyy omaan tahtiinsa, mutta sitten kuitenkin jos esimerkiksi pään kannattelu tai ryömimisen aloittaminen venähtääkin "oikean" kehistyskäyrän ohi reippaasti, niin alkaa armoton valitus. 

Sitten jotkut vanhemmat kehuuvat, kuinka heidän Pertti osaa jo kävellä, kun naapurin Erkki ei osaa edes kontata. Mitäs sitten vaikka ei osaakkaan? En ymmärrä, minkä takia näistä lapsen kehitys asioistakin pitää tehdä jonkunlainen kilpailu. Mua ärsyttää niin paljon toi ihmisten kehuskelu ja kaikki se, että pidetään omaa lasta maailman ainoana ja koko maailman valtiaana. Tietenkin kaikille oma lapsi on se kaikista tärkein ja täydellisin, mutta pitää ne muutkin lapset ja lapsien vanhemmat ottaa huomioon. Ei kenenkään lasta saa sortaa sen takia, jos lapsen kehitys tulee jäljessä.

Eikö se kaikista tärkeintä oo, että lapsi on terve ja voi kaikinpuolin hyvin. Se ei kenenkään lapsesta tee sen tyhmempää tai alempi arvoisempaa, vaikka toisen lapsi kehittyis hiukan hitaammin kuin toisen. Musta kyllä vähän tuntuu, että monet vaan kehuskelee omaa lastaan ja puhuvat paskaa neuvolassa siitä kuinka paljon lapsi osaa jo tehdä, kun oikeasti ei tee mitään. Sekin nyt sinänsä ymmärrettävää, koska kukapa nyt jaksaa kuunnella neuvolatädin valitusta siitä ettei lapsi tee jotain tiettyä asiaa joka ois pitäny osata jo ajat sitten.


Mä oon onnellinen ja ilonen siitä, kun huomaan kuinka paljon mun lapsi on kehittynyt tän 3 kuukauden aikana. Paljon on edistystä, mutta on myös hieman takapakkia joka kuuluu mun mielestäni asiaan. Mä en kuitenkaan revi ressiä siitä, jos Emmi ei osaa jotain ihan heti. Lapsi oppii kyllä oman kehitys tahtinsa mukaan. Mulle on tärkeintä, että Emmi on terve. Hän on mulle täydellinen juuri tuollaisena iloisena höpöttelijänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoithan asiallisesti! :)